Keberkatan rezeki

Dah lama nak luahkan rasa mengenai keberkatan ni.. isu yang sangat besar dan selalu diperkatakan. Semalam aku masih mempertikaikan isu ini lagi.. Hanya kerana ingin menjaga nama dan maruah.. isu ini diabaikan, janji target dicapai… So, dimanakah kejujuran dan apakah hasil rezeki yang diperolehi??? Huh.. adakah kerana status, jawatan yang dipegang, mereka boleh memberi arahan sesuka hati dan memandang rendah kepada orang lain??

Maaf, aku tak dapat nak lahir rasa hormat kepada insan seperti ini…

Untuk tatapan sendiri dan sesiapa yang terjumpa laman ini… aku selitkan sesuatu untuk panduan bersama..

Cara-cara untuk mendapatkan keberkatan dari Allah:

  • Bersyukur atas apa yang diberikan oleh Allah.
  • Belanjakan harta pada jalan yang diredai oleh Allah.
  • Berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal.
  • Keluarkan sedekah wajib (zakat) jika sampai nisab dan berikan sedekah sunat kepada orang miskin dan anak yatim.
  • Selalu bersedekah kepada anak yatim / miskin. insyaallah akan diganti oleh Allah tanpa kita sedari.
  • Ikhlaskan pemberian hanya kerana Allah, bukan mengharapkan pujian dan sebagainya. Sedekah seharusnya di mulakan dengan keluarga sendiri dahulu, selepas itu barulah kepada jiran dan orang-orang yang lebih jauh.
  • Hulurkan pemberian sunat secara rahsia- tetepi pemberian wajib (zakat) perlu diberi secara terangan sebagai menegakkan syiar islam.

Sedekah itu penghapus dosa sebagaimana air memadam api

Advertisements

Prevent Car Lost!!

Hmm…

Last Monday morning, in a middle driving a car to go to the office, I had received my father’s call. With a little nervous tone, he told that my uncle’s car, Toyota Vios which is placed in our front home last night, have stolen. huh??? Stolen???  I stunned a moment, just thinking that the car have stolen is just bought last year.

I believe car break-ins / stolen happen thousand of times a year in the Malaysia alone.
This crime don’t just happen at night in bad neighborhoods. They happen in broad daylight in all kinds of neighborhoods, in parking lots, parking decks, and on the street.

To prevent YOUR car from being broken/ stolen , follow a few simple guidelines (just hope that it will help):

Vehicle safety

Vehicle safety

and you can go through the rest of the article from this link: Vehicle Safety

I believe that the theft willing to do anything to seek the car they want.. So I put some info from Majalah Kereta.

—————

Mungkin ramai di antara kita yang pernah kehilangan kenderaan yang disayangi. Tentu menyusahkan bukan. Jadi, disini saya ingin berkongsi maklumat-maklumat yang mungkin dianggap remeh tetapi sebenarnya penting sebagai peringatan. Anda sebagai pembaca juga boleh memberikan pendapat mengenai langkah-langkah mencegah kehilangan kenderaan di ruangan komen.

Tempat di mana kecurian sering berlaku

Tempat letak kereta di hotel-hotel
Tempat letak kereta awam
Di hadapan rumah, tepi jalan raya
Kompleks membeli-belah

Faktor berlaku kecurian

  1. Cuai
  2. Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam.
  3. Tiada kunci tambahan.
  4. Tidak dikunci.
  5. Meninggalkan barang berharga di kenderaan.

Tips mencegah kecurian kereta.

  1. Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik.Jangan pasang alat penggera keselamatan yang murah kerana kebiasaanya boleh ditiru dan boleh dibuka seperti kenderaan sendiri oleh pencuri kereta.
  2. Letakkan kereta anda di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam. Letak di tempat yang terang berlampu. Ini bagi memudahkan orang lain melihat sekiranya berlaku sesuatu.
  3. Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan klac.Kunci tambahan pada stering, gear, roda dan klac mungkin dianggap remeh.Tetapi sebenarnya akan melengahkan masa pencuri.Pastikan juga kereta sentiasa dikunci.
  4. Jangan serahkan kunci kepada ‘Jockey’ kereta sekiranya anda berasa was-was.
    Ukir nombor pendaftaran di cermin kereta bagi memudahkan pihak Polis mengesan kenderaan anda. (sandblasting).
  5. Sekiranya anda mempunyai duit yang lebih, seelok-eloknya pasanglah sistem keselamatan GPS. Sistem ini mungkin agak mahal tetapi ternyata amat berkesan dalam mencari kereta yang hilang. Pastikan anda memasangnya ditempat-tempat pemasangan yang bertauliah.
  6. Anda juga harus berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk diservis.Sebaik-baiknya jangan tinggalkan kereta anda semasa diservis. Kebanyakan pemandu gemar meninggalkan kenderaan mereka semasa diservis.

————————-

Kereta pakcik saya warna Hitam.. no plat tak ingat plak..(huh!~) Hilang di depan rumah kami, di Ipoh, Perak. Saya percaya pencuri tu mungkin dah lama perhatikan kereta Vios tu sebab diletakkan di luar rumah (tak cukup space dalam pagar) even dalam keadaan lampu jalan terang -benderang kiri dan kanan.

Diharapkan pakcik saya tabah menghadapi dugaan dan ujian ini. Setiap yang berlaku ada hikmahnya..Moga kita semua dapat mengambil iktibar dan berhati -hati selepas ini…

Semoga pakcik saya tabah menghadapi ujian dan dugaan ini..dan diharapkan  kita semua dapat mengambil iktibar

Reasons Why I Love You !

For my beloved hubby…

  • Can be myself when I am with you.
  • Your idea of romance is dim lights, soft music, and just the two of us.
  • Because you make me feel like, like, like I have never felt before.
  • I can tell you anything, and you won’t be shocked.
romance
undying faith
  • Your undying faith is what keeps the flame out of love alive
  • You and me together, we can make magic.
  • We’re a perfect match.
  • Thinking of you, fills me with a wonderful feeling.
  • Your love gives me the feeling, that the best is still ahead.
  • You never give up on me, and that’s what keeps me going.
  • You are simply irresistible
  • I love you because you bring the best out of me.
propose
sense of humor
  • Your terrific sense of humor
  • Every time I look at you, my heart misses a beatheart
  • You’re the one who holds the key to my heart
  • You always say what I need to hear (You are perfect).
  • You have taught me the true meaning of love.
  • Love is, what you mean to me – and you mean everything.
  • You are my theme for a dream.
  • I have had the time of my life and I owe it all to you.
  • When I look into your eyes, I can see your heart.
  • Your love for me is a natural anti-depressant.
love
by my side
  • I love to hear your voice.
  • Your love has helped me to rediscover myself.
  • Your love is an effective anti-dote to despair.
  • I love to wake up with you by my side…It makes my days better.
  • You always make me feel that you are by my side no matter what.
  • I love that feeling of being secure when you wrap your arms around me.
  • I love the way you keep your cool when I do something stupid.
  • Just being with you feels like I can defy the whole world.
  • You mean the world to me.
  • I like your small gestures that speak volumes about how much you care.
arms around you
treasure of love
  • I love the way you treasure the gifts that I gave you.
  • I love the way you patch up with me after a tumultuous fight.
  • And, of-course, your intelligence, ’cause you were smart enough to fall in love with me 😉

Antara sabar dan redha

Bukan mudah untuk sabar… bukan mudah untuk redha… tapi sebagai hamba yang diberi akal untuk berfikir… sabar dan redha adalah sesuatu yang dituntut dalam Islam…

Lihat dengan mata hati… kita akan nampak hikmah di sebalik yang berlaku.. boleh jadi suatu perkara yang kita fikir tdk baik atau tdk disukai itu buruk untuk kita tapi sebenarnya…tidak.. kerana Allah swt lebih mengetahui segala -galanya.. aturanNya, pilihanNya.. semua itu sebenarnya bukan untuk hari ini..tapi untuk pada masa -masa kita akan datang.. percayalah.. cuma nak sampai ke tahap sabar dan redha itu kita perlukan kekuatan…

******************———————————————-

“Sudah buat tahajudd??”, soalan yang membuatkan aku terdiam..terpana dan terpukul.. air mata di pipi terus kering serta merta…

“Kalau belum, bagaimana Allah swt mahu memakbulkan doa kita… berjumpa Nya pada malam hari pun enggan”, bidas Kak As. Aku terus membisu di hujung talian. Aku tahu, berulang kali dia meminta aku membuat tahajudd dan solat hajat… ya hajat untuk memiliki zuriat sendiri, masih belum dikabulkan olehNya. Terkenangkan masih belum ada zuriat, aku selalu berendam air mata dalam doaku setiap kali selepas solat… tapi solat yang lima waktu sahaja.

“Sabar, janganlah bersedih sangat. Kan tak baik untuk kesihatan. Memang susah untuk sabar, tapi carilah kekuatan itu perlahan -lahan. Minta dalam doa, minta dalam tahajud.. minta tunjukkan jalan. Akak percaya Allah swt akan makbulkan juga. Akak dah nampak banyak yang begitu”, Kak As terus menerus memberikan kata -kata semangat untuk aku. Aku terus membisu. Memang semua benar. Memang semua benar kata -katanya itu. Jauh lagi perjuangan aku untuk memiliki seoarang pejuang sebagai waris keturunan kami. Pejuang yang akan berjuang untuk agama Islam, hanya untuk Allah swt. Itu niat aku untuk bakal -bakal pejuang kami.

“Benda yang baik susah untuk diperolehi,” tambahnya lagi.

“Hmm..Alecia tahu.”, perlahan aku bersuara sambil mengukir senyum walaupun dia tidak nampak senyuman aku itu.

****************——————————————-

Yup teruskan usaha.. Allah swt akan sentiasa bersama -sama dengan hambaNya yang ikhlas….

Untuk sahabat di luar sana, mungkin setiap permasalah itu tidak sama, tapi perjuangan untuk mencapai redhaNya tetap sama. Buatlah apa yang disukai olehNya dan tinggalkan apa yg dibenci olehNya. Moga semuanya akan selamat dan diberkati dunia akhirat. Amin. Tazkirah pada hari jumaat.

Tempat baru

Permulaan tahun 2009, menyaksikan perubahan angin… tempat kerja baru… dan minggu ini baru mula bekerja di dalam bilik baru… ada banyak masa terluang.. ruangan ini amat diperlukan agar stress stress bisa menghilang…ok..we’ll meet tomorrow…

Tinta menari

Untuk kesekian kalinya… bertinta semula…

Advertisements